Årskurs 4

På avslutningsdagen innan sommarlovet, sjunger alla i åk.4 dessa sånger på trappan utanför matsalen till sina föräldrar. När vi sjungit klart går vi tillsammans till Västerledskyrkan där vi har en gemensam avslutning tillsammans med åk.5.

Här ligger kompet o sången till låtarna

https://soundcloud.com/user654879184/k-4-sommaravslutningss-nger

 

NU GRÖNSKAR DET

Nu grönskar det i dalens famn
nu doftar äng och lid.
Kom med, kom med på vandringsfärd
i vårens glada tid!
Var dag är som en gyllne skål
till bredden fylld med vin.
Så drick min vän, drick sol och doft
ty dagen den är din!

Sol vind och vatten är det bästa som jag vet
men det är på dig jag tänker i hemlighet.
Sol vind och vatten höga berg och djupa hav
det är mina drömmar vävda av.

PÅ ETT BERG
Jag sitter på ett berg
när solen just gått ner
en rödgul vacker färg
så långt som ögat ser
och vinden är så varm
den fläktar på min arm
jag önskar inget mer
än det jag just nu ser.

DU GAMLA, DU FRIA
Du gamla, du fria, du fjällhöga Nord
du tysta, du glädjerika sköna.
Jag hälsar dig vänaste land uppå jord
din sol, din himmel, dina ängder gröna,
din sol din himmel, dina ängder gröna.

Du tronar på minnen från fornstora dar
då ärat ditt namn flög över jorden.
Jag vet att du är och du blir vad du var.
Ja, jag vill leva, jag vill dö i Norden,
ja,jag vill leva, jag vill dö i Norden!

RATHER BE

RATHER BE instrumental

———————————————————–

Katy Perry, Dark house på 20 olika sätt 😉

Olika sångtekniker

}

Att spela gitarr är kul!
Här lär vi oss hus du kompar till
Ja må han leva!

D
Ja må han leva, ja må han leva, ja må han leva uti

A
hundrade år, javisst ska han leva

D
Javisst ska han leva

A
Javisst ska han leva uti

D
hundrade år.

 

Såhär ser ackorden ut på gitarr. Jag visar steg för steg via foto.
Tredje bilden visar hur ackordet är. Fotorna innan visar hur du tar dem.

D
image

image

image

A
image

image

image

 

Vi kommer även spela lite av refrängen till Rather be, på gitarr.

http://www.youtube.com/watch?v=cUC_rzsiua8&list=RDcUC_rzsiua8&feature=player_detailpage

Du får gärna träna på låten och sjunga med i refrängen!

____________________________________________________________________________

Efter sportlovet kör vi igång med musikens uppbyggnad samt schlagerlåtar.

Byggstenarna
http://www.musikteori.se/?page=kapitel&kap=kap9

Schlagerns historia
Du får bläddra ner lite för att hitta inf.
http://musikrumrickard.blogspot.se/search?updated-max=2014-02-15T05:04:00-08:00&max-results=10

Parodi på årets final

Hej alla i åk.4, Gott Nytt År!

Vi kommer att starta terminen med projektet att skapa musik genom att använda programmet Garageband på Ipads. När din låt är klar kommer vi att lägga ut den på molntjänsten Soundcloud, så att du kan lyssna och ladda ned din låt varifrån du vill. 🙂

————————————————————

Läxa 4 är att lyssna på rövarsången

på xylofon spelar vi grundtonerna till Wake me up

B   G   D   D

och

Min paddels vassa blad   AAGFDD

blixtra som silver            FFGAD

följ bara gässens flykt     AAGFDD

sänk, sänk och lyft.         DDCD

 

ostinatot är DDCD

 

———————————————————

Läxa 2.

Läs och titta igenom filen med instrumentfamiljerna.

Varje gång du går in och tittar, så lär du dig något nytt!

Titta därför gärna på filen lite då och då 🙂

http://musikblogg.annsofieleven.se/wp-content/uploads/2013/09/instrumentgrupper.pdf

——————————————————

 

Läxa 1.
Lyssna på låten Respect så att du känner igen melodin och rytmen.

——————————————————

Ni kommer att få skriva ny text till denna raplåt nedan!

Den som blivit klar och har visat upp sin rap, har möjlighet att få uppträda på FN-samlingen som vi kommer att ha 24 oktober.

 

http://youtu.be/90_UWkSWJhg länk till ljudfilm av bakgrunden till låten Respect

Använd denna om du vill skriva ny text även hemma 🙂

 

Första tillfället denna termin så fick ni prova att göra egna låtar i programmet Garageband.

Ni var väldigt duktiga och tyckte att det var kul.

Det kommer bli fler tillfällen för detta. 🙂

 

 

 

 

 

 

 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *