När projektet med musikstilar/musikgenre och eran dans med låtar i Imovie är klart, ska ni få sjunga denna sång och lära er den. Kanske du redan kan den!
Planen är att vi sjunger denna på skolavslutningen!
Vi ska även sjunga,
PÅ ETT BERG
Jag sitter på ett berg
när solen just gått ner
en rödgul vacker färg
så långt som ögat ser
och vinden är så varm
den fläktar på min arm
jag önskar inget mer
än det jag just nu ser.
DEN BLOMSTERTID
Den blomstertid nu kommer med lust och fägring stor
du nalkas ljuva sommar då gräs och gröda gror.
Med blid och livlig värma till allt som varit dött
sig solens strålar närma och allt blir återfött.
De fagra blomsterängar och åkerns ädla säd
de rika örtersängar och lundens gröna träd
de skola oss påminna Guds godhets rikedom
att vi den nåd besinna som räcker året om.
ÖSTBJÖRKAVISA
https://soundcloud.com/user654879184/o-stbjo-rkavisa-1
Kul gratisspel där menyn står i genre och du tävlar om vad du kan för artister och låtar.
Efter sportlovet har vi först fokus på olika musikstilar, musik från olika delar av världen som schlagarlåtens uppbyggnad.
Länk till -all världens musik http://www.multimedia.skolverket.se/Arkiv/Musik/Jorden-runt/
Länk till musikstilar
http://static.echonest.com/popcorn/
Länk till världskarta med musikklipp
http://musikrumrickard.blogspot.se/2012/02/ny-varldsmusik-karta.html
Länk till inf om schlagerns historia
Vad är Schlager ver10 2014 med instuderingsfrågor
Resultatet ser du på egen flik: Musikstilar/ljudfilmer
Nästa tema är tillsammans med idrotten, göra egen dans och till det eran egen musik i programmet Launchpad Novation. Ni gör sedan en film i Imovie då ni sätter ihop musiken och dansen. Till sist, UPPVISNING av filmen
Såhär ser musikprogrammet ut:
Denna är gratis och bara att ladda ner för den som vill och kan!
___________________________________________________
Nu startar en ny härlig termin!
Vi kommer att fokusera oss på instrument och instrumentfamiljer de första två lektionerna för att du sen ska visa vad du lärt dig i ett prov. Som ni kommer ihåg, har vi tränat på detta redan förra terminen.
Till er hjälp använder jag dessa
instrumentgrupper och http://www.konserthuset.se/Default.aspx?MenuId=70&CategoryId=195&ItemId=1268 och Vi kommer även att skapa klappramsor med inspiration av detta klippVT 2014 ↑
——————————————————-
HT 2013↓
Läxa 5 är frivillig och den är att träna in sången What are words. Vi tränar denna mycket på lektionerna, både att sjunga den och att spela melodin och grundtonerna.
Här kommer länken med text
Läxa 3 och 4
Vi tränar nu på att du ska kunna placera in instrument i dess rätta instrumentgrupper.
Titta på denna fil och lär dig skillnaden och likheterna i de olika grupperna. instrumentgrupper———————————————————
läxa 1. och 2.
Repetera den korta texten om Finlandia här nedan.
Lyssna på hela låten Respect och lär dig refrängen. Refrängen är slut o.41
Om du vill uppträda på FN-saml som vi har på skolan torsdag 24 oktober, så är det bara att träna in den del av rapversen som du själv vill, visa upp för mig och sen är scenen din!
——————————————————————————————-
Vi kommer att hålla med med programmet Garageband några gånger. Ni kommer att få lära er hur du kan skapa och göra egna låtar där.
Om du har programmet själv, så kan du lägga in din låt som ringsignal på din mobil, beroende på vilken mobil du har förstås.
Kompositören Sibelius levde på 1800-talet då Ryssland styrde över Finland.
Han skrev det berömde verket Finlandia.
Kom ihåg att hymn betyder hyllningssång.
Visst vet du vad en fanfar är!
Här kommer länken till Finlandia som vi analyserat
Denna raplåt ska ni få lära er, träna gärna hemma!
länk till ”Vintern” skriven av Vivaldi http://youtu.be/Qqe0GdUpJHs